HärligaLivet

tisdag 22 maj 2012

Blixtar och Dunder

Haj !
Klockan är tidigt denna morgon, bara 5,30 när jag vaknar av muller. ÅSKAN ;0(  Rusar upp och sliter alla kontakter till alla våra tv apparater. Jo, alla har vars en tv i detta hus :0)
Det har jag lärt mig som liten. Kanske lite över drivet men jag har hört så mycke om brinnande tv apparater så det vill jag inte vara med om.


Änu är det inte så nära så jag ska hinna skriva detta fort som tusan. För sen stängs datorn oxå ner. Jag blev skrämd som liten av åskan. Jag var mycke hos min mormor och förr åskade det ju nästan alltid på sommaren då. Mormor kläde alltid på sig och fixa väskan med bank böcker och andra viktiga saker man skulle ha med sig om det slog ner. Det ringde i telefonen och det for kul blixtar hit och dit.

                                               Molnen blir lite spök lika. Blir inte lika bra på bild =)
Tyvärr har jag även skrämt upp mina egna barn. Dom är lika rädda som jag. Förra året vaknade vi av 2 dunder  smällar på en gång. Det visade sig då att det slagit ner i ett träd en gata längre ner och det hade gått in i ledning och in i lampan och tagit fyr. Tur att han va brand man så han släckte elden själv. Nu är det kol svarta moln runt mig och det dundrar på bra nu, så nu stänger jag datorn.

Ha de gött så hörs vi.
Kram Pernilla

6 kommentarer:

bakom berget sa...

Å fy som tusan...hoppas att det inte blev så farligt. Jag känner igen din beskrivning av åskvädren när man var liten. Jag var rädd så jag skakade. Vi ses igen när du kopplat upp efter ovädret.
Kram Åsa.

Lotta sa...

Hejvännen, lite skoj när jag såg din rubrik då jag nyss skrivit exakt samma hos mej... Vi hade åskan rätt långt bort, det dröjde en stund mellan dunder o blixt. Spöregn. Barnen vaknade inte tack o lov, dom tycker INTE om åskan. Jag har enorm respekt. Mormor slogs omkull på sin balkong när hon skulle ut o rädda sina balkonglådor för många år sen, så jag vet det kan gå galet.....
Men man lever med inställningen, det händer inte mej..... Dumt nog..
Ses imorgon vännen! Glöm inte klänningen! Kram LOtta

Viola sa...

Hoppas åskan nu flytt sin kos...även över Bossgård, är i vattenhålet och här mullrar det inte, ha de, snart är det lördag :)

Maj sa...

Har stor respekt för åskan och min mor var väldigt rädd för den. Det kom från hennes barndom (mormor o morfar) som lantbrukardotter. Där hade alla i familjen en bestämd uppgift om åskan skulle slå ner i ladugården. Vem som skulle ta hand om vilket djur osv. Klart att sånt sätter spår..../M

Anonym sa...

Hoppas ovädret dragit vidare och solen har fått skina på er idag. Här har det varit hett, hett, hett och ett tag trodde vi att MR Åska även skulle göra ett besök här men nu har det blivit svalare och det känns inte som om åskan kommer att komma. Skönt för även här är rädslan för åskan ganska stor.

Önskar dig en härlig kväll
Kram

lisashus sa...

Klokt att släcka ner när det åskar! Så hade vi det tidigt imorse!

TACK för rara grattishälsningen hos mej!
Kram
Lisa