HärligaLivet

tisdag 19 mars 2013

Grahamsrutor !!!!!

Hej !
Idag har jag bara suttit i soffan och stirrat ut på detta förbaskade skit väder. I skrivande stund vräker det fortfarande ner. Nu har det kommit lika mycke som vi hade innan det fylldes på med mer :( Blåser gör det oxå. Suck... Ja jag känner mig riktigt deppig.

På sen efter middag tänkte jag att jag måste ju rycka upp mig lite. Ja, jag bakar bröd. Inte precis det jag gör så där ofta. Kanske ett år senast.
Ett bryt bröds recept hittade jag.


Mums va det va gott. Det kan jag verkligen rekommendera. Enkelt och snabbt gick det. Det gillar jag =)
Här kommer receptet !!!!!!!
Kram Pernilla

Grahamsrutor
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör
1,5 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g kesella lätt
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig.
Jäs under bakduk ca 40 min.
Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en vass kniv.
Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 15 min.
Låt brödet svalna på galler under bakduk.


16 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan!
Här har inte kommit så mycket än men blåser och snöar för fullt just nu.
Det brödet skulle jag nog ta och testa.
Ha de gott, kram Ing-Britt

~ INA ~ Inas☆House sa...

Här hos oss kommer det snöfjun och kalla vindar. Hoppas att värmen kommer snart. :)

Ha det gott!
Kraam
Ina

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Mumsigt!

PS. Nu har jag fixat ny Translate knapp till bloggen, den gamla hade inte ens svenska som alternativ... Oops :D Kram Pernilla

Änglarum sa...

Hej vännen! tack för receptet!såg jätte goda ut :) ja du detta väder!! man blir tokig.. eller hoppas inte det förresten :0 kram på dig Jessica

Anna sa...

Jag har tinat upp!:) Det gjorde jag av att bära ner allt för den smala trappan och så rejäl sätesvärme på det!:)
Ja, oj vad kul det var att träffa dig och andra blogg-folk man träffat innan! Jag tyckte du var så snygg i håret glömde jag säga! Byt din bild i profilen för den stämmer ju inte alls med hur du ser ut nu!
Brödet ser verkligen gott ut!

Kram Anna

Torpliv sa...

Det lät väldigt gott med grahamsrutor. Det tror jag att jag ska prova, tack för tipset!
Ha en bra dag!
Kram Petra

lisashus sa...

Så härligt med nybakat bröd! Ja, vad gör man inte när det i princip inte går att vara ute ens i detta evinnerliga snöande!!!
Kram
Lisa

Elzie sa...

Tack för det. Ska provas snarast! Och visst är det gott med nybakt bröd!!!
Här snöar det för fullt emellanåt. Man är RIKTIGT trött på eländet.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

Nyanser av vitt sa...

Vad duktig du är. Ha en fin dag
Kram Agneta

Rosa i huset i vitt sa...

Ja denna eviga snö som bara har vräkt ner ...nu skiner solen här så man hoppas det smälter bort snart
Ser goda ut ..skriver av receptet
kram Rosa

skifferhuset sa...

Ja du detta väder.... vill inte ens tänka på det! Här lyser solen å snön kommer i stora doser ner från den blå himmelen! Ha nu en fin helg! Kram Iréne

Meta sa...

Hoppsan det där lät ju mums.Blir till att baka i veckan tror jag
ha en fin söndag
Kram Meta

Unknown sa...

Ser jätte gott ut. Måste jag pröva allt som går lätt tycker jag om. O ä det gott så är det ännu bättre. Ha en härlig kväll kram Beijan

Lovisa Wallin sa...

Mm, ser så gott ut!

Elsa och Helena sa...

Det var så roligt att se dig igen Pernilla. Hoppas vi träffas framåt vårkanten igen.

Ser mysigt ut vid ditt köksbord, jag bakar också sällan men extra gott bröd när man fixat det själv.

KRAMAR

katha´s kortmakeri sa...

Så kul det var att ses!
Brödet ser verkligen gott ut.
Nu hoppas vi på värme så snön försvinner.
Kram Katha